۱۳۹۰ مرداد ۲۹, شنبه

عبدالکریم سروش: صلاح مملکت در انتخابات آزاد است



» شورای هماهنگی راه سبز راه های آینده حرکت را نشان می دهد




چهارشنبه, ۲۶ مرداد, ۱۳۹۰
چکیده :شورای هماهنگی راه سبز امید در این مدت توانسته است نام جنبش سبز را زنده نگه دارد. این شورا تکیه گاهی برای افرادی است که می خواهند تحلیل از حرکت مردم داشته باشند ضمن اینکه راه های آینده حرکت را نیز نشان می دهد و از پراکندگی نیروها نیز جلوگیری می کند./جنبش سبز زنده است. هر جنبشی فاز های مختلف دارد. یک فاز شاید قدری فروکش کند یک فاز دیگر پیش بیاید. باید بلند مدت تر به مسئله نگاه کرد....


عبدالکریم سروش می گوید اگر قرار باشد مملکت روی صلاح و رستگاری ببیند باید انتخابات آزاد برگزار شود.
به گزارش کلمه این فیلسوف و نواندیش دینی در مصاحبه اخیر خود با تلویزیون رسا عنوان کرد شورای هماهنگی راه سبز امید می تواند با زنده نگه داشتن نام جنبش سبز راه های آینده حرکت را به خوبی نشان دهد.
شورای هماهنگی راه سبز امید راه های آینده حرکت را نشان می دهد
وی درباره ارزیابی خود نسبت به عملکرد شورای هماهنگی راه سبز امید گفت: شورا در این مدت توانسته است نام جنبش سبز را زنده نگه دارد. این شورا تکیه گاهی برای افرادی است که می خواهند تحلیل از حرکت مردم داشته باشند ضمن اینکه راه های آینده حرکت را نیز نشان می دهد و از پراکندگی نیروها نیز جلوگیری می کند.
دکتر سروش در واکنش به گلایه هایی که از فاش نشدن اعضای این شورای می شود نیز گفت: تعدادی از این اعضا بنا به گفته آقای امیرارجمند سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در ایران هستند و اگر به هر حال حکومت بداند که نام این افراد چیست قطعا ادامه راه ناممکن خواهد شد. بنابراین فاش کردن نام آنها برای مردم سودی نخواهد داشت و باعث می شود که مجال فعالیت از دست آنها ستانده شود. وی معتقد است که اگر اعتماد در میان باشد خیلی کارها و مشکلات برطرف می شود.
تکثر باید در جنبش سبز رعایت شود
وی همچنین با تاکید بر ضرورت احترام به تکثر در جنبش سبز به خواستهای برخی گروه های سکولار اشاره کرد و گفت: دو نوع سکولار وجود دارد. سکولارهای ستیزه گر و سکولارهای غیر ستیزه گر که در این بین سکولارهای ستیزه گر هیچ گاه از هیچ بیانیه جنبش سبز راضی نخواهند شد چون آنها از بیخ و بن با هر اندیشه دینی مخالفت دارند و مایل نیستند دینداران در هیچ جا فعال باشند یا نامشان در میان باشد این افراد موقعیت جامعه ایران را هم آنچنان نمی شناسند.
جنبش سبز زنده است؛ باید بلند مدت تر به مسئله نگاه کرد
وی درباره ادعاها مبنی بر خاموش شدن جنبش سبز نیز گفت: جنبش سبز زنده است. هر جنبشی فاز های مختلف دارد. یک فاز شاید قدری فروکش کند یک فاز دیگر پیش بیاید. باید بلند مدت تر به مسئله نگاه کرد.
این پژوهشگر به چگونگی شکل گرفتن جنبش سبز اشاره کرده و گفت: جنبش سبز خودجوش پدید آمد طراحی و برنامه ریزی نشده بود و مردم صرفا به شور و شوق اینکه حق خودشان را باز پس گیرند به خیابان ها آمدند و حرکت بسیار نیکویی بود. حکومت نیز با یک حرکت ناگهانی و بسیار نیرومند مواجه شد که البته در آن زمان جنبش رهبری آزموده و حتی طرح روشنی هم برای ادامه حرکت نداشت به همین سبب هم سرکوب شد و فاز خیابان آن جمع شد.
سروش مواضع و بیانیه های آقایان کروبی و موسوی جدی توصیف کرد و گفت: انصافا آنها از پا ننشستند و با دادن بیانیه و تحلیل و رهنمود کوشیدند کار را به جلو ببرند اما حکومت هم در مواضع خود جدی بود بنابراین فاز حضور در خیابان موقتا فروکش کرد و به تعبیر حاکمان فتنه را فرونشاندند.
جنبش سبز با رفتار ظالمانه حکومت اندیشه حق مدارانه خود را تعمیق بخشید
وی جنبش سبز را جنبشی حق خواهانه عنوان کرد که به تعمیق اندیشه حق مداری در جامعه کمک بسیاری داشت و این اندیشه حق مداری با آن رفتار ظالمانه حکومت حتی عمیق تر هم شد .
این متفکر دینی درباره علایم حیات این جنبش گفت: علایم حیات این جنبش این است که اولا آقایان کروبی و موسوی را بند و حصر نگه می دارند و این معنایش این است که این دو بزرگوار و دوستان دیگر اگر آزاد باشند می توانند منشا حرکت بسیار باشند. اگر این ها نمی توانستند نقشی داشته باشند آزاد بودنشان برای حکومت هیچ هزینه ای نداشت. ولی بدیهی و پیداست که آزادی آنها می تواند مثل یک مغناطیس و جاذبه ای شود و گروه های بسیاری را به خود جذب کند.
وی همچنین تاکید کرد که در بند و در زندان نگه داشتن کثیری از آزادی خواهان هم نشانه همین ماجراست و سپس گفت: حملات مداومی که روزنامه های رسمی و حکومتی به جنبش سبز می کنند نشان می دهد که با یک حریف بالفعل قوی روبرو هستند .
جنبش سبز دل ها را ربوده است
اگر سایه شوم وحشت کنار زده شود جنبش سایه گستر می شود
عبدالکریم سروش در تشریح نظر خود درباره رسانه های حکومتی گفت: این رسانه ها دروغ به نام جنبش می بافند. تهمت می زنند. حملات امنیتی و سیاسی می کنند که همه این ها نشان می دهد که این جنبش یک دل هایی را ربوده است و این شیفتگی ها همچنان موجود است و اگر اندکی سایه شوم وحشت و رعب کنار زده شود دوباره این نهال جوانه خواهد زد و سبز خواهد شد و سایه گستر می شود.
این استاد دانشگاه به سخنرانی های مسئولان هم اشاره کرد و گفت: در این سخنرانی ها دفعه ای نیست که صحبت از فرونشاندن فتنه نشود و جشن پیروزی برای آن گرفته نشود اما در سخنرانی بعدی دوباره سخن از فتنه گران و فتنه گری های جدید به میان می آیند.
حکومت در یک دور باطل قرار گرفته که راه رهایی ندارد
به اعتقاد سروش ،حکومت، خودش به دست خودش در دام افتاده است چرا که چیزی را فتنه نام کرده و بعد می خواهد با این فتنه مقابله کند. در یک دور باطل خودش را انداخته است که راه رهایی ندارد.
وی در عین حال گفت: بهترین راه این است که حکومت تفاهم کند، حرف طرف مقابل را بشنود، به خواسته های حق آنها گردن نهد و راه مفاهمه را باز کند تا هزینه های بزرگتر برای ملت تحمیل نشود.
عبدالکریم سروش در بخش دیگر گفت و گوی خود با تلوزیون رسا درباره انتخابات پیش روی مجلس و شروط خاتمی سخن گفت.
شروط خاتمی را بسیار پسندیدم
این متفکر دینی گفت: زمانیکه شروط آقای خاتمی مطرح شد علی رغم اینکه واکنش های منفی در خارج از کشور دیده می شود اما من شروط ایشان را بسیار پسندیدم.
محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق کشور بارها اعلام کرده است «آزادی زندانیان و ایجاد فضای آزاد برای همه و گروه‌ها، پایبندی مسئولان به قانون اساسی و فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد» از جمله شرایط حداقلی برای شرکت در انتخابات است.
شروط خاتمی خواسته های مدنی اساسی است
«سروش» درباره این شروط افزود: صرفنظر از اینکه این شروط تحقق پذیر باشد یا نباشد می توان از آنها به عنوان خواسته های مدنی اساسی، بسیار مثبت و منطقی نام برد که جای هیچ شبهه ای در آنها نیست. وی در عین حال گفت: البته بنده خوش خیال نسبت به تحقق این شروط نیستم چرا که اگر هر یک از این شروط در یک نظام استبدادی بخواهد عملی شود برابر با یک انقلاب است. این استاد سابق در عین حال گفت: انقلاب و اصلاح دو قطب متضاد هم نیستند و بستگی به زمینه وقوع دارند به طوریکه در یک نظام آزاد اگر انقلابی ترین ایده ها داده شود اصلاح در آن نظام پدید می آید اما در یک نظام بسته ساده ترین ایده های اصلاحی که داده شود موجب انفجار و انقلاب می شود.
سروش به یکی از این شروط که آزادی رسانه ها است اشاره کرد و گفت: در کشور ما مدت هاست که به دستور رهبری و با فرمان فراقانونی و حکم حکومتی مطبوعات فضای بسته ای دارند. در واقع ریه های جامعه را بسته و خفه کرده اند و همین که صحبت از آزادی مطبوعات شود چنان تحول بزرگی است و چنان تغییری در شرایط پدید خواهد آورد که از یک طرف می توان آن را خواسته معقول و منطقی دانست و از طرف دیگر بعید است که نظام با این خواسته موافقت کند .
اگر قرار باشد مملکت روی صلاح و رستگاری ببیند باید انتخابات آزاد برگزار شود
این فیلسوف و متفکر افزود: اگر قرار باشد مملکت روی صلاح و رستگاری ببیند باید انتخابات آزاد برگزار شود چراکه با انتخابات آزاد مردم می توانند معتمدین خود را به مجلس بفرستند و از آنجا کم کم یک رشته اصلاحات تدریجی پیدا شود.
وی بار دیگر با تایید شروط خاتمی گفت: ممکن است این شروط کم و زیاد شود اما به صورت حداقلی بسیار درست و منطقی است و از این کمتر نمی توان خواست.
«سروش» معتقد است که باید از فرصت انتخابات تا آخرین لحظه برای مباحثه استفاده کرد بعد تصمیم گرفت که وارد انتخابات شد یا نه. وی همچنین افزود: حرکت کسی مثل آقای خاتمی یک حرکت معقولی است که باید ادامه یابد. باید درباره شروط بحث کرد. باید این شروط را جا انداخت. باید حاکمیت را در مقابل یک توقع و انتظار منطقی قرار داد تا بعد تصمیم گرفت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر