۱۳۹۰ مرداد ۱۶, یکشنبه

یادداشت محمد خاتمی بمناسبت سالروز فرمان مشروطیت دو انقلاب و دو سرنوشت در دو کشور ایران و ژاپن



محمد خاتمی بمناسبت سالروز فرمان مشروطیت در یادداشتی که در ویسایت وی منتشر شد، از جمله نوشت:
عنوان مشروطیت چه بر گرفته از "Charte" فرانسوی باشد و چه از "شرط" عربی، مراد از آن مهار - و مشروط کردن- قدرت خودکامه بود و جایگزین کردن نظامی که جز بر مدار هوس و منفعت شخص جبار یا گروه ویژه نگردد و "قانون اساسی" "حد" قدرت و حکومت و "حق" ملت و مردم را مشخص کند. بجای بوالهوسی بالفضولانی که به ناحق قدرت را غصب کنند.
با کمال تأسف، برخلاف توقعی که از نخبگان می رفت خود درگیر جدالی بدفرجام شدند و از حقیقت اصلی که برای آن تلاش و مجاهدت فراوان شده بود و مردم هزینه اش را پرداخته بودند غافل ماندند و احیاناً نگاه خود را از "قاعده" که مردم اند به رأس هرم یعنی قدرت دوختند و در بازی قدرت، اغلب اعتبار خود و حق و حرمت جامعه را نیز باختند.
شگفتا که میان صدور فرمان مشروطیت و استقرار آن در ایران با مشابه آن در ژاپن چند سالی بیش فاصله نبود، ولی ژاپنی به لوازم تصمیم خود تن داد و به جایی رسید که نمی دانیم فاصله امروز ژاپن را با ایران با کدام متر و معیاری می توان اندازه گرفت!
جمهوری اسلامی آن سان که مردم ما می خواستند و پاسخگوی نیاز تاریخی و متناسب با شرایط و احوال مردم و این مرز و بوم است - و دریغ که چندی است از آن دور افتاده ایم- می توانست و می تواند ایران و ایرانی را به جایی برساند که شایسته آن است.
باید رسوبات "استبداد زدگی" را که در درازای تاریخ در ژرفای جانمان نشسته است بزداییم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر