۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

ارتش مصر با احترام به حقوق مشروع مردم به زور متوسل نمی شود

جرس: ارتش مصر طی بیانیه ای قول داده است که علیه تظاهرکنندگانی که خواستار برکناری رژیم حسنی مبارک هستند به زور متوسل نشود و گفت که به "حقوق مشروع مردم" احترام می گذارد.


این بیانیه پیش از تظاهرات بزرگی که برای روز سه شنبه برنامه ریزی شده است صادر می شود. همچنین درخواست اعتصاب عمومی در این روز مطرح شده است.
همزمان عمر سلیمان معاون رئیس جمهور مصر گفت که آقای مبارک از او خواسته است دیالوگی با احزاب سیاسی برای اصلاح قانون اساسی را شروع کند.
پیشتر آقای مبارک اصلاح کابینه را برای جلوگیری از اعتراضات تازه اعلام کرد که طی آن حبی العدلی وزیر کشور عمدتا منفور مصر کنار گذاشته شد.

سرپیچی از مقررات منع تردد
به گزارش بی بی سی، ارتش مصر در بیانیه ای که رسانه های این کشور منتشر کردند نوشت: "خطاب به مردم بزرگ مصر، نیروهای مسلح شما، با اذعان به حقوق مشروع مردم... علیه مردم مصر از زور استفاده نکرده و نخواهد کرد."
این گزارش می افزاید: "اعلامیه ارتش پس از درخواست مخالفان برای تظاهرات یک میلیونی در روز سه شنبه در مرکز قاهره صادر شد. اکنون به پایان رسیدن حکومت 30 ساله آقای مبارک بیش از پیش محتمل به نظر می رسد."
درخواست تجمع میلیونی سه شنبه در حالی مطرح می شود که به دلیل اجرای مقررات منع رفت و آمد حرکت قطارها متوقف شده و پروازهای داخلی لغو شده است.
از سوی دیگر دوشنبه شب، عمر سلیمان معاون رئیس جمهور مصر به تلویزیون دولتی گفت که آقای مبارک از او خواسته است گفت و گو با همه احزاب در مورد تغییرات در قانون اساسی را فورا شروع کند.
او می گوید که در بعضی از حوزه ها که شواهد نقض مقررات در انتخابات پارلمانی سال گذشته در آنها وجود داشته، انتخابات تازه برگزار خواهد شد.
آقای سلیمان می گوید که رئیس جمهور در چند روز آینده سیاست های تازه دولت را اعلام خواهد کرد. "اینها شامل سیاست های روشن و قطعی برای اجرای تعهداتش در یک چارچوب تسریع شده به شکلی است که اعتماد را به اقتصاد مصر بازگرداند.... و فورا به اولویت ها یعنی رسیدگی به بیکاری، مبارزه با فقر و فساد و دستیابی به توازنی لازم میان درآمدها و قیمت ها بپردازد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر