۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

احمدی نژاد به لبنان رفت، ولی امام موسی صدر را فراموش کرد



چکیده : آنچه مسلم است پرونده عملکرد دولت نهم و دهم چیزی نیست جز گسترش روزافزون رابطه با دیکتاتوری چون قذافی –رباینده امام موسی صدر- و اعلام رسمی به حداکثر رساندن رابطه دو کشور. نقش دولت احمدی نژاد علاوه بر بی توجهی مضاعف به سرنوشت امام موسی صدر از بین بردن تابوی اعلام صریح دوستی با لیبی است. احمدی نژاد ابایی ندارد از اینکه عکس در آغوش کشیدن قذافی توسط او منتشر شود و این را در راستای همان دیپلماسی فعال خود می داند. البته کسانی که تلاش می کنند لبنان و احمدی نژاد را متحدانی بی بدیل و بدون اختلاف نشان دهند بهتر است به یاد داشته باشند که نه تنها لبنانیان و نه فقط شیعیان حاضر به معامله بر سر امامشان نیستند، بلکه امروز جوانان مشتاق آزادی و عدالت، پاسداران کرامت انسان و دین باوران آزاده در ایران هم نام امام آزادی و همه آنانکه بر سر او معامله کردند را فراموش نمی کنند.

کلمه- گروه سیاسی: با وجود حجم گسترده تبلیغات رسانه های حامی دولت درباره سفر احمدی نژاد به لبنان، اخبار رسیده حاکی از بی اعتنایی آشکار احمدی نژاد به یکی از مهمترین مسائل مردم لبنان، یعنی سرنوشت امام موسی صدر است.
در حالی که دیدار با خانواده امام موسی صدر، رهبر ایرانی شیعیان لبنان جزو برنامه های سفر دو هفته قبل احمدی نژاد اعلام شد بود، منابع آگاه اعلام کردند هیچ درخواست ملاقاتی به اطلاع خانواده امام موسی صدر در لبنان نرسیده و خانواده امام نیز تقاضایی برای ملاقات نداشتند.
با اینحال هفته نامه پنجره، متعلق به فریدالدین حداد عادل در شماره هفته گذشته خود در پروندهای که برای این سفر منتشر کرده است، در جدولی سفر احمدی نژاد را با سفر سال ۱۳۸۲ سید محمد خاتمی مقایسه کرده و  جالب اینجاست که همچنان دیدار با خانواده امام موسی صدر در برنامه های سفر احمدی نژاد آمده است و در کمال ناباوری نشانی از دیدار خاتمی با خانواده امام نیست. این در حالی است که رئیس دولت اصلاحات در سفر سال ۸۲ خود بطور ویژه با خانواده امام موسی صدر دیدار کرد و به منزل آنان رفت.
پرسش این است براستی اگر دیدار با خانواده امام صدر، احیاگر طایفه شیعه لبنان و گفتگوی ادیان امتیاز و افتخار است، چرا کوچکترین اعتنایی به آنان نمیشود و اگر دولتمردان فعلی را نیازی به شخصیتی چون او نیست، چرا در کمال بی اخلاقی در ایران بطور رسمی وانمود می شود چنین دیداری انجام شده است؟
حامیان دولت در روزهای قبل و بعد از این سفر تاکید می کردند یکی از محورهای اصلی مذاکرات احمدی نژاد موضوع سرنوشت امام موسی صدر است، اما برخلاف همه این ادعاها رئیس دولت  دهم آشکارا و با بی اخلاقی در لبنان از کنار نام مسیح لبنان عبور کرد.
طبق گزارش رسیده به کلمه  نبیه بری در مهمانی شام خود بطور ویژه موضوع امام موسی صدر را مطرح کرده و خواستار اقدام جدی دولت ایران شد. واکنش رئیس دولت  عدالت محور به این درخواست رئیس مجلس لبنان سکوت بوده  و احمدی نژاد حتی به خود زحمت نداده تا حرفی به زبان بیاورد.
نام امام موسی صدر چندین بار دیگر برای احمدی نژاد تکرار شد ه است. شهر صور در لبنان جایی است که امام در بدو ورود به لبنان ابتدا در آنجا ساکن شد و به شهر امام صدر معروف است. وقتی یکی از اعضای امل قبل از سخنرانی احمدی نژاد در صور باز هم از امام موسی نام برد، در حضور مردمی که امام صدر را وجدان لبنان لقب داده اند و هنوز عکسش را بر دیوار خانه هایشان دارند، احمدی نژاد مجبور شد یک بار نام امام را بر زبان بیاورد.
در واقع لبنانیان بیهوده انتظار داشتند رفتاری جز این ببینند: اگر آنان پرونده اعمال دولت تحت مدیریت مهمانشان را – لااقل در مورد گسترش رابطه با لیبی، رباینده امام صدر و نرد دوستی باختن با قذافی – می دانستند، انتظار نداشتند او حرفی از امامشان بزند، چه رسد به اینکه حرف از اقدام جدی برای آزادی امام محرومان شود.
جالب اینجاست که با وجود پوشش خبری بالای این سفر، سخنان شخصیتهای مختلف لبنان در تکریم امام صدر و تاکید بر پیگیری سرنوشتش توسط رسانه های دولتی و حامیان دولت منعکس نشد.
حامیان دولت که استقبال لبنانیان را استقبال از شخص رئیس  دولت دهم  می دانند نه تنها تلاشی برای دانستن تاریخ و فهمیدن نقش بی نظیر امام موسی صدر در محرومیت زدایی و هویت بخشی به شیعیان لبنان و تلاش برای تقویت هویت ملی لبنان نمی کنند؛ بلکه از درک شرایط خاص این کشور هم عاجز هستند و علاوه بر همه اینها تلاش می کنند دولت  را پیگیر جدی روشن شدن سرنوشت کسی نشان دهند، که بزرگترین حامی آزادی و کرامت انسان است.
آنچه مسلم است پرونده عملکرد دولت نهم و دهم چیزی نیست جز گسترش روزافزون رابطه با دیکتاتوری چون قذافی –رباینده امام موسی صدر- و اعلام رسمی به حداکثر رساندن رابطه دو کشور. هرچند سرنوشت امام صدر در ایران متاسفانه در ۳۲ سال گذشته بطور جدی پیگیری نشد و اقدام موثری انجام نشد، اما نقش دولت احمدی نژاد علاوه بر بی توجهی  مضاعف  به سرنوشت امام  موسی صدر  از بین بردن تابوی اعلام صریح دوستی با لیبی است. احمدی نژاد ابایی ندارد از اینکه عکس در آغوش کشیدن قذافی توسط او منتشر شود و این را در راستای همان دیپلماسی فعال خود می داند.
البته کسانی که تلاش می کنند لبنان و احمدی نژاد را متحدانی بی بدیل و بدون اختلاف نشان دهند بهتر است به یاد داشته باشند که نه تنها لبنانیان و نه فقط شیعیان  حاضر به معامله بر سر امامشان نیستند، بلکه امروز جوانان مشتاق آزادی و عدالت، پاسداران کرامت انسان و دین باوران آزاده در ایران هم نام امام آزادی و همه آنانکه بر سر او معامله کردند را فراموش نمی کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر