۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

"توافق اتمی؛ فرصت جامعه مدنی ایران برای خروج از بن‌بست"


"توافق اتمی؛ فرصت جامعه مدنی ایران برای خروج از بن‌بست" سهراب رزاقی، تحلیل‌گر امور جامعه مدنی معتقد است برای آنکه توافق اتمی بتواند منجر به باز شدن فضای اجتماعی شود، باید کنشگران مدنی با استفاده از این فرصت حکومت را پای میز مذاکره با جامعه مدنی بکشانند. روز ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ بدون هیچ تردیدی برای سیاست ایران روزی تاریخی است. امضای توافق اتمی با شش کشور قدرتمند جهان، عرصه سیاست ایران را قطعا دچار دگرگونی خواهد کرد. اما آیا این دگرگونی دامن جامعه مدنی ایران را هم خواهد گرفت؟ تئوری‌‌ها می‌گویند با کمتر شدن مشکلات اقتصادی امکان فعالیت اجتماعی بیشتر شده و در نتیجه تقاضا برای باز شدن فضای این فعالیت بیشتر می‌شود. این مکانیسم در نهایت می‌تواند منجر به فشار به حاکمیت برای بازتر کردن فضای اجتماعی شود. اما آیا در عمل و در کشوری مانند ایران چنین اتفاقی می‌افتد؟ تجربه سال‌های موسوم به "سازندگی" پس از پایان جنگ ایران و عراق چنین چیزی را نشان نداد. بهتر شدن وضعیت اقتصادی و بازتر شدن درهای اقتصاد آزاد نه تنها فضای اجتماعی و سیاسی را بازتر نکرد بلکه خفقانی را در پی داشت که نمود آن وقوع قتل‌های زنجیره‌ای در دوران اصلاحات بود. بیشتر بخوانید: ایران دهه ۱۳۹۰ اما با ایران دهه ۱۳۷۰ بسیار تفاوت کرده همانگونه که جهان در سال‌های آغازین قرن بیست و یکم با دنیای سال‌های پایانی قرن بیستم بسیار فرق دارد. اما آیا این تفاوت‌ها برای وقوع نتیجه‌ای کاملا متضاد با آنچه ایران در دهه ۷۰ و پس از باز شدن فضای اقتصادی تجربه کرد، کافی است؟ دکتر سهراب رزاقی، کارشناس امور جامعه مدنی و مدیر موسسه کنشگران داوطلب معتقد است که نمی‌توان بین باز شدن فضای اقتصادی و فضای سیاسی و اجتماعی یک رابطه علت و معلولی برقرار کرد. او در گفت‌وگو با دویچه‌وله تصریح می‌کند که باز شدن فضای اجتماعی و فعالیت مدنی در ایران به دو عامل بستگی دارد: «یکی به وضعیت بازیگران جامعه مدنی بستگی دارد و دوم به شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که الان در داخل ایران وجود دارد. مجموع اینها می‌توانند تعیین کنند که در آینده سمت و سوی وضعیت جامعه مدنی به کدام طرف حرکت کند. در شرایط کنونی نمیتوانیم یک رابطه علت و معلولی را بیان کنیم و بگوییم فضا حتما باز خواهد شد یا قطعا باز نخواهد شد.» این کنشگر جامعه مدنی می‌گوید باز شدن فضای اجتماعی به تبع بهتر شدن وضعیت اقتصادی اگر هم اتفاق بیفتد در درازمدت خواهد بود و نه در کوتاه مدت. سناریوی محتمل؛ تعویق توسعه سیاسی به بهانه توسعه اقتصادی از سوی دیگر سهراب رزاقی معتقد است این نظریه عموما توسط دولت‌های اقتدارگرا به کار گرفته می‌شود تا به بهانه اولویت مشکلات اقتصادی، توسعه سیاسی را به تعویق بیندازند. این دولت‌ها بر این نظرند که مردم باید به سطحی از رفاه برسند و بعد نیازهای ثانویه آنها یعنی آزادی‌های اجتماعی و سیاسی برطرف شود. دکتر رزاقی این شیوه را برای ایران مناسب نمی‌داند هرچند معتقد است نظام سیاسی ایران به گونه‌ای‌است که از همین روش استفاده خواهد کرد: او می‌گوید: «با تجزیه و تحلیل جامعه و ساختار دولت در درون ایران، یکی از سناریوهای محتمل در ایران شکلگیری یک دولت اقتدارگراست که اولویت را بر توسعه اقتصادی قرار دهد و توسعه اجتماعی و سیاسی را به آینده موکول بکند. معمولا دولتهای اقتدارگر سعی میکنند با این توجیه فضای اجتماعیـ سیاسی را کنترل کنند و پاسخگویی به نیاز بازشدن فضای اجتماعی را به تعویق بیندازند. با این توجیه که ما ابتدا این کار را انجام میدهیم، بعد در آینده تحول در حوزه سیاست و اجتماع رخ خواهد داد.» توافق اتمی ایران با کشورهای پنج به علاوه یک نه فقط یک توافق اتمی بود و نه تنها با شش کشور جهان. این توافق به تایید کارشناسان سیاسی‌، درهای ایران را به روی دنیایی که در ۳۷ سال گذشته با آن قهر بود، باز خواهد کرد. این باز شدن درها آیا نمی‌تواند مانعی برای اعمال فشار حکومت بر فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی باشد؟ سهراب رزاقی می‌گوید: «در هرحال میتواند تاثیرگذار باشد، همان طور که تجربه بلوک شرق این را نشان داد؛ توافقی که بین ریگان و شوروی سابق در دهه هشتاد میلادی رخ داد، در نهایت منجر به بازشدن درها شد. اما وقوع چنین پیامدی برمیگردد به میزان انسجام و توان نیروهای جامعه مدنی که چگونه بخواهند از این شرایط بهره بگیرند. اگر میزان انسجام و توان نیروها و سازمانهای جامعه مدنی محدود باشد یا نتوانند موقعیت را درک بکنند و یک تئوری تغییر داشته باشند، صرفا انجام این توافق منجر به شرایط بهتری نخواهد شد.» جامعه مدنی دولتی در مقابل جامعه مدنی واقعی آقای رزاقی معتقد به وجود دو شکل از جامعه مدنی در ایران کنونی است که به گفته او مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند؛ "یکی جامعه مدنی به عنوان ابزار سلطه که در خدمت حکومت است و دیگری جامعه مدنی به مثابه ابزار رهایی که بحث آزادی و دموکراسی را دنبال میکند". به نظر دکتر رزاقی این صف‌آرایی موجب ایجاد شکاف در جامعه مدنی شده و از آنجا که خود جامعه مدنی هم فاقد یک هدف، برنامه و نقشه راه است بنابراین نمی‌تواند در فضای اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار باشد. بیشتر بخوانید: آقای رزاقی درباره ضعف‌های جامعه مدنی در ایران می‌گوید: «جامعه مدنی زمانی می‌تواند یک بازیگر مهم در عرصه سیاست و اجتماع باشد که از یک جامعه مدنی ضعیف به یک جامعه مدنی قوی تبدیل شده باشد، یعنی از جامعه مدنی "در خود" تبدیل به جامعه مدنی "بر خود" بشود، بدین معنا که از نقش و جایگاه خودش آگاهی داشته باشد. در حال حاضر جامعه مدنی در ایران فاقد این خصوصیت است.» جامعه مدنی باید حاکمیت را پای میز مذاکره بنشاند به عقیده آقای رزاقی ارتباط با دنیای خارج فرصت خوبی برای جامعه مدنی است که بتواند از این حالت "خوابگردی" فاصله بگیرد و با یک نقشه راه و تئوری تغییر، گامهای بعدی را بردارد، ارتباطاتش را گسترش بدهد و به توانمندی خودش در داخل کشور هم بپردازد. اما آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ آیا جامعه مدنی ایران می‌تواند از این فرصت برای بازسازی خودش استفاده کند و خود تبدیل به یک ابزار فشار بر حاکمیت برای باز کردن فضای اجتماعی بشود؟ بیشتر بخوانید: سهراب رزاقی می‌گوید: «من نسبت به آینده خوشبین هستم اما در بطن یک بدبینی گستردهتر. خوشبین هستم به این دلیل که اساسا روی آوردن به منطق مذاکره و گفتوگو نکته مهمیست که حکومت ایران به آن روی آورده است. اگر در داخل کشور هم از این رویکرد ستیزه‌جویانه به رویکرد همکاری روی بیاورد، یعنی بهجای منطق تحمیل، منطق گفتوگورا جایگزین کند، این امر در داخل نشانه عقلانیت است.» وی اما این تغییر رویکرد حکومت را منوط به فشار جامعه مدنی می‌داند: «این بستگی به نیروهای جامعه مدنی دارد. یعنی ما نباید تصور بکنیم که حکومت خودش تن به این کار میدهد. همان طور که در جامعه بینالمللی هم فشار بینالمللی بود که ایران را پای میز مذاکره آورد، امیدواریم جامعه مدنی در ایران هم آنچنان قدرتمند و قوی باشد که بتواند حکومت را پای میز مذاکره بیاورد، تا گفتوگو کنند و جامعه مدنی ایران از این بنبستی که وجود دارد رهایی پیدا کند.» خبرنامه UTC

۱۳۹۴ تیر ۱۵, دوشنبه

امام جمعه مشهد: کسانی که بلیت کنسرت می‌خرند، اقلیتی هوس‌باز شهوتران هستند!


منتشر شده در یکشنبه, ۱۴تیر , ۱۳۹۴ | ۹:۰۹ ق.ظ امام جمعه مشهد ادعا کرد: «یکی از مسئولان گفت که چرا شما مزاحم مردم می‌شوید و به برگزاری کنسرت ایراد می‌گیرید و من گفتم این مردم را چه کسانی تشکیل می‌دهند، در صورتی که بعضی از کنسرت‌ها بلیت‌های‌شان ۷۰ هزار تومان است و افرادی که این بلیت را خریداری می‌کنند، یک اقلیت هوس‌باز شهوت‌ران هستند و باید گفت شما به عنوان کسی که مسئولیت در نظام دارید می‌‌خواهید مسیر را برای شهوت‌رانی باز کنید!» سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، در مراسم تفسیر قرآن سوره محمد(ص) که در مهدیه برگزار شد، اظهار کرد: حتی در بین مردمی که ادعای خداپرستی دارند گاهی جریان‌های خداستیز نفوذ پیدا می‌کنند و این امر سبب می‌شود تا مسیر متاع(کالا) نفسانی در آن جامعه جا باز کند. به گزارش«سحام» به نقل از قدس‌آنلاین، وی در واکنش به مسئله برگزاری کنسرت‌ها با بلیت‌هایی با قیمت هنگفت بیان کرد: وقتی جریان رهبری ولایی جامعه در خط حاکمیت الله است در همین راستا وقتی کسی به مقابله این جریان می‌آید این فرد خداستیز است و بنای برخورد با خدا دارد‌. یکی از مسئولان گفت که چرا شما مزاحم مردم می‌شوید و به برگزاری کنسرت ایراد می‌گیرید و من گفتم این مردم را چه کسانی تشکیل می‌دهند در صورتی که بعضی از کنسرت‌ها بلیت‌هایشان ۷۰ هزار تومان است و افرادی که این بلیت را خریداری می‌کنند یک اقلیت هوس‌باز شهوت‌ران هستند و باید گفت شما به عنوان کسی که مسئولیت در نظام دارید می‌‌خواهید مسیر را برای شهوت‌رانی باز کنید در صورتی که در زندگی مردم مشکلات بسیاری وجود دارد. امام جمعه مشهد گفت: شما به پشتیبانی خون شهدا مسئولیت گرفته‌اید و نباید از یک عده شهوت‌ران طرفداری کنید چون با این نگاه آدم گاهی اوقات می‌شود شمر و در حالی که عزاداری می‌کند در موضع‌گیری‌های سیاسی خودش را جای شمر می‌گذارد. علم‌الهدی ادامه داد: جریان خداستیز، خدا باور و مدافع خدا از ابتدای پیدایش انسان وجود داشته است اما این مهم است که افراد کدام طرف باشند، هم‌چنین آدم مسلمان در زندگی نمی‌تواند نسبت به موضوعات اطراف خود بی‌تفاوت باشد و اگر غیر این باشد شخصیتی هم‌چون افرادی که شب عاشورا از خیمه امام حسین (ع) بیرون آمدند و ایشان را تنها گذاشتند، دارد. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هر وقت وارد حزبی خواستید بشوید باید بدانید که این جبهه آیا خداستیز است یا خداباور و در ابتدا آن را ارزیابی کنید و باید توجه داشت که در جامعه اسلامی بدون جریان نمی‌توان زندگی کرد و این‌که بعضی‌ها می‌گویند جناح‌گرایی خوب نیست، درست است اما در خداگرایی باید حضور داشت و همین که یقین کردید جبهه مدافع حق است به تعبیر آیات قرآن جلو بروید و از هیج چیز وحشت نداشته باشید چرا که آخرش در راه خدا جان می‌دهید

۱۳۹۴ تیر ۱۳, شنبه

:: ذبح آرمان حقوق بشر زیر پای توافقنامه ضعيف اتمي


«نسبت به پذيرش توافقنامه اتمي رژيم ايران توسط ايالات متحده ترديد از خود نشان ميدهد و استدلال ميكند كه اين مسأله ميتواند عقب گردي در آرمان حقوقبشر در اين كشور باشد. وقتي كه در پايان ماه مارس, مذاكرات اتمي با رژيم ايران به ضربالاجل خودش براي دستيابي به توافقنامه چارچوبهاي كلي نزديك ميشد, برخي گمانه زنيهايي وجود داشت كه آيا پيشرفتي در اين زمينه, مجدداً تمركز توجهات جهاني را متوجه مسأله ركورد هولناك نقش حقوقبشر توسط رژيم ايران خواهد كرد. تا آنجا كه من بهدرستي ميتوانم بگويم, يك چنين چيزي روي نداد. قدرتهاي غربي با نزديك بيني مثل هميشه فقط بر توافقنامه اتمي تمركز كردند و من نگرانم كه اغلب جامعه بينالمللي نفهمند كه آمار اعدامها در ايران در حال افزايش است, سركوب و آزار و اذيت اقليتها ادامه دارد و حقوق زنان بهطرز بيرحمانه اي تباه ميشود. البته بخشي از مشكل بهخاطر آن است كه هيچ پيشرفتي در پايان ماه مارس وجود نداشت و حتي در 2آوريل وقتي كه توافقنامه چارچوبهاي كلي سرانجام اعلام شد نيز پيشرفتي محقق نشد... ... در 13 ام ژوئن در يك سخنراني براي حاميان خود در يك گردهمايي عظيم كه بيش از 100هزار تن در آن گرد آمده بودند, مريم رجوي رئيسجمهور منتخب شوراي ملي مقاومت ايران شرايط را بدين صورت توصيف كرد: متاسفانه, دولتهاي غربي و بهويژه ايالات متحده قطعنامههاي شوراي امنتي را نقض كردند و امتيازات فراواني به اين رژيم ارائه كردند كه آن را به بمب اتمي نزديكتر ميكند ... ... گام فعالي در حلقآويز كردن (در ايران) در مسيري قرار دارد كه عدد بالاي هزار حلق آويزي در سال را ثبت ميكند, تكرار كنيد, هزار اعدام در سال 2015... ... شايد كه غرب با اين استدلال مصلحي اغوا ميشود كه "دشمن دشمن من, دوست من است " اما بايد آنها توجهاتشان را بهخوبي متوجه هشدارهاي خانم رجوي پيش از آنكه يك چنين اشتباه محاسبه فاجعهباري را بهوجود بياورند, بكنند». بالاترين لینک مستقیم